Masalah Pengajaran Bahasa Arab kepada Murid Bukan Arab

Pengajaran Bahasa Arab di Malaysia mempunyai sejarah yang panjang. Bermula dengan kedatangan Islam ke alam Nusantara, maka bermulalah sejarah pembelajaran bahasa Arab di Tanah Melayu sehinggalah dewasa ini. Jika dahulu, tujuan mempelajari bahasa Arab ialah untuk memahami al-Quran, hadis Rasulullah SAW disamping membaca kitab pengajian agama, kini tujuan pembelajaran bahasa Arab lebih luas daripada itu hasil globalisasi pendidikan, ekonomi, ketenteraan dan pelbagai lagi tujuan lain.

Guru Bahasa Arab perlu mengetahui masalah yang dihadapi oleh muridnya tidak kira dalam penguasaan kosa kata, tatabahasa, kemahiran lisan, membaca atau menulis. Pengetahuan guru terhadap masalah muridnya akan membentuk tindakan susulan yang sesuai untuk diaplikasikan kepada murid yang bermasalah.

Artikel yang bertajuk Musykilah Ta’lim Al Lughah Al Arabiyyah li Annatiqin bi Ghairiha oleh Sumaiyah Daf’ullah membahaskan tentang   masalah pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan bukan Arab. Antara masalah yang dihadapi ialah terkesan dengan bahasa ibunda. Untuk perbahasan lebih lanjut, pembaca boleh klik pautan di bawah:

مشكالت تعليم اللغة العربية للناطقني بغيرها

Categories: Artikel Ilmiah | Tags: | Tinggalkan komen

Navigasi kiriman

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: